bellen +31 (0)8850 79372   mail info@elc-limburg.nl    twitter  linkedin

E-Fulfilment Hub lanceert e-fulfilment maturity model

WEB Efulfil

Het samenwerkingsverband waar Fontys Venlo/KennisDC Logistiek deel van uitmaakt genaamd e-Fulfilment Hub introduceert een 'maturity model' voor de e-fulfilmentsector. Dit wetenschappelijke model meet bij organisaties de volwassenheid van hun e-fulfilmentcompetentie en geeft hen praktische inzichten over hoe zij zich kunnen ontwikkelen naar een meer volwassen niveau.

Het maturity model is ontwikkeld door e-Fulfilment Hub (het collectief van ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen uit de Keyport-regio) in samenwerking met Fontys en KennisDC Logistiek. Het model is gevalideerd door diverse sectorexperts en is bedoeld voor zowel webshops als fulfilmentbedrijven.

Het collectief ziet e-fulfilment - ondanks de sterke groei van e-commerce in de afgelopen jaren - nog altijd als een jong vakgebied, waar nog weinig (wetenschappelijke) literatuur over beschikbaar is. "Het ontbreekt vooralsnog aan geaccepteerde theoretische modellen en best practices op basis waarvan bedrijven hun e-fulfilment kunnen organiseren", stelt het collectief in een persbericht. Met het maturity model e-Fulfilment Hub enerzijds het kennishiaat dichten en de literatuur rondom e-fulfilment verdiepen en anderzijds bedrijven ondersteunen in hun ontwikkeling. De kern van het model luidt: hoe volwassen is jouw e-fulfilmentproces en hoe zet je de stap naar een meer volwassen proces?"

Werking maturity model

Het model geeft door middel van een compacte vragenlijst aan in welke fase van het maturity model een bedrijf zich bevindt. Het maturity model bestaat uit vier opeenvolgende niveaus, die samen het e-fulfilmentproces beschrijven. Binnen dit proces kunnen organisaties een ontwikkeling doormaken van een ‘rookie’ (laag) niveau naar een ‘all-star’ (hoog) niveau, waarbij elk niveau de mate van volwassenheid van de e-fulfilmentcompetentie beschrijft. Op basis daarvan geeft het model hen praktische inzichten en verbeterpunten die moeten worden doorgevoerd om de e-fulfilment competentie naar een meer volwassen niveau te ontwikkelen.

Doe de test hier. Het zal slechts enkele minuten van uw tijd in beslag nemen.

Bron: www.logistiekprofs.nl



KennisDC Logistiek is Content Partner bij Cargo Innovation Conference op 6 en 7 juni in Maaspoort Venlo

WEB CIC

De logistieke sector maakt zich op voor mogelijk de grootste uitdaging in zijn geschiedenis. Digitale technologieën interrumperen de traditionele waardeketen. Interruptie is overal. De traditionele spelers moeten snel zijn, anders zullen nieuwkomers hun positie bedreigen of zelfs overnemen.

De Cargo Innovation Conference identificeert de impact van digitalisering van logistieke processen op efficiëntie, winstgevendheid, gebruiksvriendelijkheid, transparantie en meer.

KennisDC Logistiek is trots om aan te kondigen dat ze Content Partner zijn tijdens dit event en zal 2 informatieve sessies verzorgen. KennisDC Logistiek mag speciaal voor ELC Limburgleden korting voor deelname aanbieden. Wilt u deelnemen, neem contact op via Michiel Kuijer, m.kuijer@kennisdclogistiek.nl.

Guy Somers, docent/onderzoeker, Fontys University of Applied Sciences, zal zijn presentatie wijden aan 'Synchromodaliteit' en Roy Lenders, Lectoraat Fontys Venlo, zal de deelnemers informeren over de impact van 'Artificial Intelligence' op de logistiek.

Voor meer informatie ga naar de event website.



Vernieuwde opzet Minor Customs Management in International Business

WEB Minor

In februari 2018 heeft er bij Fontys Venlo een 'expertsessie' plaatsgevonden om het programma van de minor Customs Management in International Business te actualiseren. Er zijn enkele aanpassingen aangebracht om de thema's weer te stroomlijnen en aan te laten sluiten bij de dynamische wereld van Customs Management & Trade Compliance.

Dit heeft geresulteerd in een vernieuwde brochure. Deze is online te lezen.



Verpakken op maat bespaart fors op vervoer

WEB Dallas

De pakketbezorger belt aan met een enorme doos. Bij opening rolt er een piepklein voorwerp uit, omhuld door plastic met lucht. Iedereen die weleens online bestelt, kent het fenomeen. Kan dat nou niet slimmer?

Jazeker, dat kan minstens 20 procent slimmer, volgens Danny Jonker en Ken Zschocke van Fontys Hogeschool Techniek en Logistiek. De docenten doen onderzoek naar verpakken op maat. Vorige week presenteerden ze hun bevindingen op het World Cargo Symposium in het Amerikaanse Dallas. Voor Jonker is het onderzoek onderdeel van zijn masterthesis voor Maastricht University. Hij hoopt voor de zomer af te studeren.

“We bestellen steeds meer online”, zegt Jonker. “Dat brengt allerlei vervoersbewegingen met zich mee, en zorgt voor opstoppingen. Kun je de bestaande netwerken nu niet schonen duurzamer en slimmer inzetten? Dat onderzoeken wij.”

90 procent lucht

Jonker en Zschocke richtten hun pijlen daarbij op het nutteloze vervoer van lucht. “Soms is dat wel 90 procent van het pakketje. Gemiddeld maakt een product rond de 35 tot 40 procent van een pakketje uit, zo bleek uit een steekproef”, vertelt Jonker. “Door dat aandeel lucht te verminderen, kun je de verpakkingskosten omlaag brengen, en heb je minder ruimte nodig voor opslag en vervoer.”

Er is een verpakkingsmachine op de markt die producten eerst scant, en daarna een doosje op maat maakt. Met die machine is het mogelijk om het volume van pakketjes met minstens 20 procent terug te brengen, stelt Jonker. Hij keek hoeveel kosten dat bespaart bij het vervoer.

Volle trailers

Op het laatste stukje naar de klant niet zoveel, ontdekte hij. “Het aantal adressen dat een bezorger kan bezoeken in een dag is begrensd in tijd, dus het heeft niet zoveel effect als er meer pakketjes mee kunnen.” Maar bij het transport tussen twee distributiecentra (het ‘interhub transport’) levert slimmer verpakken wel winst op. “Door met volle trailers te rijden, kun je groot besparen. 20 procent minder volume spaart dan 20 procent in de kosten.”

Jonker en Zschocke schreven er een paper over. “Iemand wees ons erop dat we het konden insturen voor de Face-Up-competitie”, zegt Jonker. Die wedstrijd van de International Air Transport Association (IATA) is bedoeld voor nieuwe ideeën op het gebied van luchttransport. De twee Fontys-docenten behoorden tot de drie finalisten, en zo mochten ze spreken voor een vierhonderdkoppig publiek in Dallas. “Heel tof”, zegt Jonker, ook al wonnen hij en Zschocke uiteindelijk niet.

Maar waarom gebeurt het nog zo weinig, dat verpakken op maat? “De technologie is vrij duur, dus je hebt hoge volumes nodig om de machine rendabel te maken”, zegt Jonker. “Standaarddozen zorgen ook voor gemak bij het hanteren van pakketten.”

Betalen op volume

Bovendien zijn het de online winkels die de verpakkingsmachinemachine moeten kopen, terwijl het vooral de vervoerders zijn die er kosten mee besparen. “In Nederland wordt nog steeds vooral op basis van gewicht betaald, en niet op basis van volume, zoals in de VS”, zegt Jonker.

Volgens hem is er wellicht ingrijpen door de overheid nodig om dat te veranderen, om zo ook de CO2-uitstoot bij het transport terug te dringen.

Bron: https://bron.fontys.nl/verpakken-op-maat-bespaart-fors-op-vervoer/

Onderzoek gepubliceerd in nieuwe Logistiek+
Heeft u interesse in het hele onderzoek?

Op donderdag 29 maart werd het nieuwe Logistiek+ Magazine gelanceerd tijdens het Topsector Logistiek Congres in het Philips Stadion in Eindhoven. U kunt een exemplaar van Logistiek+ aanvragen via het secretariaat (info@elc-limburg.nl)



© Copyright 2010 - 2014 ELC Limburg      Sitemap - Disclaimer - Privacy verklaring