bellen +31 (0)8850 79372   mail info@elc-limburg.nl    twitter  linkedin

Minister leidt logistieke handelsmissie naar Polen

Handelsmissie Pole bron Nieuwsblad Transport

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat leidt de Nederlandse handelsmissie van 9 tot 11 oktober 2018 naar Polen. Ook logistieke partijen kunnen hieraan deelnemen.

De handelsmissie doet onder meer de logistieke hotspot Wroclaw aan. Verder worden Warschau en Gdansk bezocht. Deelname aan deze missie staat onder meer open voor Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen die actief zijn in binnenvaart, havenontwikkeling, offshore, scheepsbouw, transport, spoor- en wegvervoer, logistiek en goederenvervoercorridors.

Contacten
‘De aanwezigheid van de bewindspersoon biedt een unieke kans om op hoog niveau contacten te leggen en uit te bouwen’, meldt organisator Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor alle sectoren worden collectieve netwerkevenementen georganiseerd zoals een Holland Trade Dinner, seminars, workshops en bedrijfsbezoeken.
‘De missie geeft de gelegenheid om gesprekspunten en handelsbelemmeringen die bedrijven ondervinden bij de samenwerking met de lokale overheid of bedrijven, via de bewindspersoon, aan te kaarten in gesprekken met overheidsvertegenwoordigers’, aldus RVO.

Heeft u interesse graag contact opnemen via: m.menist@panteia.nl

Bron afbeelding: Nieuwsblad Transport

m.menist@panteia.nl



Masterclass ‘Wearables’ in de logistiek bij Fontys Venlo

WEB Masterclass LOGwear

Over doeltreffende toepasbaarheid van gadgets in de logistiek.

De online tool ‘knowledge base’ en studenten van Fontys Venlo speelden afgelopen week de hoofdrol tijdens een onderhoudende masterclass over de toegevoegde waarde van ‘wearables’ - draagbare computers - in de logistiek.

De sessie met circa 25 deelnemers uit onderwijs en bedrijfsleven vond plaats onder auspiciën van de projectgroep LOGwear. LOGwear doet onderzoek naar de toepasbaarheid van wearables ter ondersteuning van logistieke processen. Het project kent een sterk interregionaal karakter door een samenwerking van Fontys Venlo, Hochschule Niederrhein, de Nederlandse onderneming KLG Europe, en de Duitse ondernemingen Helmut Beyers en imat-uve.

Als opening gaf Danny Jonker, projectleider LOGwear bij Fontys Venlo, een introductie over wearables en het onderzoeksproject LOGwear. Daarnaast verzorgde Geert Monsieur, docent en onderzoeker bij Fontys Venlo, een presentatie over informatiesystemen en hoe je met databasemanagement omgaat.

500 logmasterclass

Volgende masterclass thema’s waren de onderzoeksprojecten van Fontys Venlo studenten. Zo hebben twee Nederlandse IT-studenten bij KLG Europe analyses uitgevoerd en wearables getest in verschillende warehouseprocessen. Courtney Regan, een derdejaars studente, heeft zich tijdens haar stage verdiept in het Warehouse Management Systemen en alle relevante processen in kaart gebracht. Daarna is er gezocht naar geschikte wearables die het orderpick proces kunnen ondersteunen. Deze wearables zijn ook daadwerkelijk in de operatie ingezet. Niels Killaars, afstudeerder van Fontys Venlo heeft het palletopslag proces onderzocht en daarbij een HoloLens van Microsoft getest. KLG Europe is zeer te spreken over de resultaten van deze testen. Pallets worden door de lens opgemeten en vervolgens wordt door de wearable bepaald waar de pallet neergezet/opgeslagen kan worden, om de totale bezettingsgraad van het magazijn te verbeteren. Parallel aan deze stage- en afstudeeronderzoeken werken verschillende studenten in hun eigen tijd aan de ontwikkeling van de Knowledge Base en andere werkpakketten.

Beide studenten hebben hun onderzoek en bevindingen gepresenteerd aan docenten, studenten, onderzoekers en bedrijven. Na de presentaties kregen de deelnemers de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om te werken met logistieke gadgets, zoals de HoloLens en verschillende scanners.

Bekijk hier het filmpje over de masterclass.

Uit onderzoek is gebleken dat veel logistieke bedrijven onvoldoende kennis hebben van de toepasbaarheid van wearable IT-oplossingen, zoals smartglasses en handscanners. Hier komt de online tool knowledge base om de hoek kijken. Deze online tool is een vragenlijst waarin bedrijven aangeven met welke logistieke processen ze te maken hebben. Het resultaat is een advies over mogelijk toepasbare wearables. Dit advies kan als startpunt dienen om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de implementatie van een wearable.

De knowledge base is nog volop in ontwikkeling; een proces waarbij de onderzoeken en gesprekken die plaatsvinden binnen het LOGwear-project als grote katalysator fungeren. Het LOGwear projectteam nodigt bedrijven van harte uit om te participeren door inzicht te geven in hun bedrijfsprocessen en op deze wijze te fungeren als testomgeving. Deze bedrijven krijgen een vrijblijvend advies over het gebruik van wearables en het projectteam kan deze gegevens gebruiken om de knowledge base te valideren.

Een prikkelende oproep als slotakkoord van een geanimeerde masterclass die werd afgesloten met een traditionele netwerkborrel.

Meer weten?

www.logwear.eu

of

Danny Jonker

Projectleider LOGwear

logwear@fontys.nl

Interesse in een vrijblijvende procesanalyse?

We komen graag een keer met ons team op gesprek om te kijken of ook uw logistieke processen geschikt zijn voor optimalisatie met wearables. Stuur me een berichtje of schrijf een mail naar logwear@fontys.nl.



Van paard en wagen in de regio, naar vrachtvervoer richting o.a. Frankrijk en China

WEB KLG 100 jaar

VENLO - KLG Europe bestaat 100 jaar. Een periode waarin onnoemelijk veel is veranderd binnen de logistiek. Van met paard en wagen door de regio, naar vrachtvervoer richting onder andere Frankrijk en China. En van enkel Opa Kuijken naar een KLG-familie van duizend medewerkers. Eigenaren Kees en Ad Kuijken blikken terug op de geschiedenis van dit familiebedrijf.

De wereld ligt KLG inmiddels aan de voeten. Met veel gepassioneerde medewerkers die zich tot ver buiten onze landsgrenzen inzetten voor 100% tevredenheid van de opdrachtgevers. De logistieke dienstverlener realiseerde samen met twee andere toonaangevende bedrijven de joint venture New Silk Way Logistics en biedt zo een complete logistieke oplossing tussen Europa en China per spoor.
Acht vestigingen in Roemenië openden voor Balkan-activiteiten. En het meest bekend werden ze misschien nog wel met hun fijnmazig distributienetwerk in West en Oost Europa.

Maar het bedrijf was niet altijd al mondiaal actief. “Mijn opa begon in 1918. Hij vervoerde met paard en wagen landbouwproducten in Bergeijk. Ook voorzag hij de Staatsmijnen van hout uit de dennenbossen. Dat gebeurde uiteraard heel lokaal”, vertelt Kees Kuijken, CEO van KLG Europe.

“Toch was KLG, dat destijds Kuijken Transport heette, al vrij innovatief. Zo reed mijn opa al in 1923 met een van de eerste auto’s in de regio rond. Hij kon zo meer klandizie aan en een groter gebied bedienen. Hij vervoerde vanaf dat moment de melk van het bedrijf dat nu Friesland Campina heet en nog steeds een klant van KLG is. Met de infrastructuur van toen waren ritten naar Veghel en Den Bosch al een flinke onderneming. Logistiek bestond nog niet, verharde wegen ook amper. Mijn opa bracht als ondernemer gewoon dingen van A naar B voor mensen en bedrijven die daar zelf de middelen niet voor hadden.”

Oorlogstijd
Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog telde het ‘wagenpark’ van Kuijken Transport al twee auto’s. Het Nederlandse leger bracht daar in 1939 verandering in. Iedereen met een vrachtauto werd gesommeerd deze in te leveren voor oorlogsvoering. “Mijn opa mocht één auto houden, maar in 1940 eisten de Duitsers deze alsnog op. Gelukkig betekende het niet het einde van zijn bedrijf, want melk moest nog steeds geleverd worden. Tijdens de wederopbouw was er enorm veel vraag naar transportdiensten. En het bedrijf groeide. Dat was ook een persoonlijke verdienste. We hadden regelmatig opdrachtgevers op bezoek voor het avondeten.”

Opmars door Europa
Van opa Kuijken ging het bedrijf over op zijn drie zonen onder de namen C. Kuijken, Jan Kuijken en Piet Kuijken. “Ieder ging zijn eigen weg en mijn vader richtte zich op de internationale markt. Hij specialiseerde zich in transport naar Frankrijk, van1 pallet tot een volle vracht. Van een kleinschalig familiebedrijf gingen we naar een team van 25 mensen. Mijn vader nam ze echt op in de familie. Iedereen werd met respect behandeld en dat is nog steeds zo. We hebben immers alle mensen nodig om klanten te leveren wat ze verwachten. De familiaire omgangsvorm binnen KLG zorgt er vandaag de dag voor dat we heel erg laag ziekteverzuim hebben en een klein verloop van personeel. Daar zijn we echt heel trots op!”

De oversteek naar China
Hoewel opdrachtgevers inmiddels niet meer aan de eettafel aanschuiven, opent een goed gesprek nog altijd nieuwe deuren. Toen een bestaande klant in textiel Kees op een goede middag vroeg of hij geen logistieke partner in China kende, dacht de directeur niet lang na. “Ik vroeg direct waarom wij dat niet mochten doen. We hadden op dat moment nog niets in China. Geen wagens, vestigingen of mensen. Niets. Toch besloten we een poging te wagen en schreven ons in op zijn tender. Ze ontvingen 13 aanbestedingen en de opdrachtgever zei eerlijk dat hij mijn kansen laag inschatte. Ik dacht: prima, mijn rekening, mijn risico. We zaten bij de laatste twee en de rest is geschiedenis.”

De kracht van KLG
Nog altijd zitten de broers Kees en Ad Kuijken en alle medewerkers niet stil. “Zij zijn de spil van ons bedrijf. Geen idee is te gek en naar iedere suggestie wordt geluisterd. Ik denk dat daar de kracht van KLG zit: innoveren en kansen durven te grijpen wanneer het kan. Ik ben trots op alle mijlpalen die we de afgelopen 100 jaar hebben gezet, maar nog trotser op alle mensen die dat met ons realiseren. In Nederland en ver daarbuiten. De afgelopen weken hebben we met grote feesten in Nederland, Roemenië en China ons 100 jarig bestaan gevierd. Het was geweldig!”



ELC Limburg bedrijfsbezoek DHL Supply Chain Beringe

WEB BEdrijfsbezoek DHLjpg

Ongeveer twintig deelnemers hebben afgelopen maandag deelgenomen aan het European Logistics Center Limburg bedrijfsbezoek bij DHL Supply Chain in Beringe.

De deelnemers werden door Frans van Roosmalen (BU Senior Account Director/DCO Technology E&M, DHL Supply Chain) verwelkomd. Na een presentatie over DHL Beringe kregen de deelnemers een rondleiding door de operatie. Tot slot werd nog nagetafeld met een hapje en een drankje.

ELC Limburg bedankt DHL voor het organiseren van dit bezoek. De deelnemers vonden het een interessante middag bij deze grote speler in de logistiek.

Wilt u ook u bedrijf in de schijnwerper laten zetten neem dan contact op met Michiel Kuijer, mkuijer@elc-limburg.nl.



© Copyright 2010 - 2014 ELC Limburg      Sitemap - Disclaimer - Privacy verklaring