bellen +31 (0)8850 79372   mail info@elc-limburg.nl    twitter  linkedin

WEB KLG 100 jaar

VENLO - KLG Europe bestaat 100 jaar. Een periode waarin onnoemelijk veel is veranderd binnen de logistiek. Van met paard en wagen door de regio, naar vrachtvervoer richting onder andere Frankrijk en China. En van enkel Opa Kuijken naar een KLG-familie van duizend medewerkers. Eigenaren Kees en Ad Kuijken blikken terug op de geschiedenis van dit familiebedrijf.

De wereld ligt KLG inmiddels aan de voeten. Met veel gepassioneerde medewerkers die zich tot ver buiten onze landsgrenzen inzetten voor 100% tevredenheid van de opdrachtgevers. De logistieke dienstverlener realiseerde samen met twee andere toonaangevende bedrijven de joint venture New Silk Way Logistics en biedt zo een complete logistieke oplossing tussen Europa en China per spoor.
Acht vestigingen in Roemenië openden voor Balkan-activiteiten. En het meest bekend werden ze misschien nog wel met hun fijnmazig distributienetwerk in West en Oost Europa.

Maar het bedrijf was niet altijd al mondiaal actief. “Mijn opa begon in 1918. Hij vervoerde met paard en wagen landbouwproducten in Bergeijk. Ook voorzag hij de Staatsmijnen van hout uit de dennenbossen. Dat gebeurde uiteraard heel lokaal”, vertelt Kees Kuijken, CEO van KLG Europe.

“Toch was KLG, dat destijds Kuijken Transport heette, al vrij innovatief. Zo reed mijn opa al in 1923 met een van de eerste auto’s in de regio rond. Hij kon zo meer klandizie aan en een groter gebied bedienen. Hij vervoerde vanaf dat moment de melk van het bedrijf dat nu Friesland Campina heet en nog steeds een klant van KLG is. Met de infrastructuur van toen waren ritten naar Veghel en Den Bosch al een flinke onderneming. Logistiek bestond nog niet, verharde wegen ook amper. Mijn opa bracht als ondernemer gewoon dingen van A naar B voor mensen en bedrijven die daar zelf de middelen niet voor hadden.”

Oorlogstijd
Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog telde het ‘wagenpark’ van Kuijken Transport al twee auto’s. Het Nederlandse leger bracht daar in 1939 verandering in. Iedereen met een vrachtauto werd gesommeerd deze in te leveren voor oorlogsvoering. “Mijn opa mocht één auto houden, maar in 1940 eisten de Duitsers deze alsnog op. Gelukkig betekende het niet het einde van zijn bedrijf, want melk moest nog steeds geleverd worden. Tijdens de wederopbouw was er enorm veel vraag naar transportdiensten. En het bedrijf groeide. Dat was ook een persoonlijke verdienste. We hadden regelmatig opdrachtgevers op bezoek voor het avondeten.”

Opmars door Europa
Van opa Kuijken ging het bedrijf over op zijn drie zonen onder de namen C. Kuijken, Jan Kuijken en Piet Kuijken. “Ieder ging zijn eigen weg en mijn vader richtte zich op de internationale markt. Hij specialiseerde zich in transport naar Frankrijk, van1 pallet tot een volle vracht. Van een kleinschalig familiebedrijf gingen we naar een team van 25 mensen. Mijn vader nam ze echt op in de familie. Iedereen werd met respect behandeld en dat is nog steeds zo. We hebben immers alle mensen nodig om klanten te leveren wat ze verwachten. De familiaire omgangsvorm binnen KLG zorgt er vandaag de dag voor dat we heel erg laag ziekteverzuim hebben en een klein verloop van personeel. Daar zijn we echt heel trots op!”

De oversteek naar China
Hoewel opdrachtgevers inmiddels niet meer aan de eettafel aanschuiven, opent een goed gesprek nog altijd nieuwe deuren. Toen een bestaande klant in textiel Kees op een goede middag vroeg of hij geen logistieke partner in China kende, dacht de directeur niet lang na. “Ik vroeg direct waarom wij dat niet mochten doen. We hadden op dat moment nog niets in China. Geen wagens, vestigingen of mensen. Niets. Toch besloten we een poging te wagen en schreven ons in op zijn tender. Ze ontvingen 13 aanbestedingen en de opdrachtgever zei eerlijk dat hij mijn kansen laag inschatte. Ik dacht: prima, mijn rekening, mijn risico. We zaten bij de laatste twee en de rest is geschiedenis.”

De kracht van KLG
Nog altijd zitten de broers Kees en Ad Kuijken en alle medewerkers niet stil. “Zij zijn de spil van ons bedrijf. Geen idee is te gek en naar iedere suggestie wordt geluisterd. Ik denk dat daar de kracht van KLG zit: innoveren en kansen durven te grijpen wanneer het kan. Ik ben trots op alle mijlpalen die we de afgelopen 100 jaar hebben gezet, maar nog trotser op alle mensen die dat met ons realiseren. In Nederland en ver daarbuiten. De afgelopen weken hebben we met grote feesten in Nederland, Roemenië en China ons 100 jarig bestaan gevierd. Het was geweldig!”

© Copyright 2010 - 2014 ELC Limburg      Sitemap - Disclaimer - Privacy verklaring